Vivència Lorquiana


Consisteix en una presentació realitzada per Miquel Pacheco Vidal, acompanyat per la música de Chica (cantaora) i Roger (guitarrista) que interpreten en música flamenca, temes relacionats amb l’univers de García Lorca. S’intenta mostrar aquest univers lorquià mitjançant l’exercici de la lectura en veu alta dels poemes, en una sessió on podran intervenir els assistents i gaudir dels suggeriments que la pràctica teatral i de la música ofereix per a penetrar amb fascinació en el món de la poesia.  En aquest sentit, ‘Vivència lorquiana’ es brinda a l’Escola com un exercici especial de lectura col·lectiva.






Amb aquesta presentació es pretén desenvolupar un exercici de motivació que promogui la construcció d’un decorat imaginari tot facilitant-nos l’entrada en situació per a recitar alguns poemes de García Lorca:
  • ‘La casada infiel’
  • El fragment ‘Vecinas’ de ‘Bodas de Sangre’
  • ‘Romance de luna, luna’ de ‘Romancero gitano’
  • ‘Romance sonámbulo’ de ‘Romancero gitano’   
                                   (El procés de motivació sobre aquest poema està
                                                       descrit a l'article 'Verde que te quiero verde', publicat al nº. 55 de la revista Ñaque, Ciudad Real, juny 2.008)

També es sentiran algunes cançons, fetes sobre poemes de Lorca:
  • ‘Son de negros en Cuba’
  • ‘Casida de las palomas oscuras’
  • ‘Romance de la luna, luna’
Es podran sentir també:
  • ‘La Tarara’
  • Melodies populars.


L’objectiu general d’aquesta sessió és la d’oferir als presents la possibilitat d’exercitar la declamació a viva veu, amb alguns recursos elementals que ens brinden les tècniques teatrals de la dramatització d’un text i de la creació d’una atmosfera que promogui la motivació necessària per a emprendre la lectura del poema.

Aquestes tècniques donen suport a la feina principal que es farà servir: la interpretació, que es constitueix en l’estratègia cabdal per a practicar aquesta lectura; per tant, es planteja com una activitat on cal la participació dels presents que sortiran a llegir i viure l’experiència dels poemes, a partir de la proposta de dramatització i motivació i del suggeriment interdisciplinari d’interacció entre acció dramàtica i poesia.



El mètode emprat en aquesta activitat, és l’exercici de ‘comparació de gèneres artístics’, en que es basa la proposta d’experiència escolar que promou el document ‘El asombro de Mnemosine’; treball de Miquel Pacheco Vidal que va rebre el ‘Premio JUAN CERVERA de investigación en teatro infantil y juvenil’, lliurat per l’ASSITEJ-España  l’any 2.002. De fet, ‘Vivència lorquiana’ és un pas més dintre d’aquest procés de comparacions entre gèneres; en aquest cas, entre poesia, teatre i música, apart dels gèneres que normalment hi compareixen al quefer habitual del teatre.

I els objectius específics són els corresponents a tota pràctica del teatre de text (especialment, els de transmissió cultural,  d’ensenyament i incorporació d’estructures lingüístiques adients, lectura en viu, exercici d’empatia, etc. ) , però, per sobre de tot, en aquesta proposta, apareix l’objectiu específic d’oferir un material pràctic a l’Escola per a abordar l’observació d’uns poemes de García Lorca, des del punt de vista i la potència d’un exercici pràctic que disposa dels recursos que aporten la música i les tècniques teatrals.

Adreçat especialment a escoles de secundària, s'ha representat també a escoles d'adults i altres espais educatius i culturals de Barcelona i entorn. Prové aquesta proposta d’una llarga experiència desenvolupada a l’àmbit escolar, però també a l’entorn terapèutic  on ha desplegat una bona part de les fases dels seus procediments.

La sessió dura una hora aproximadament. La condueix el presentador, recolzat per l’actuació de Chica i Roger, amb la presència dels professors responsables de l’assignatura on s’hagi inserit aquesta activitat.